ضرورت بازنگری در رویکرد ادارات اقتصادی خوزستان به رسانه‌های تخصصی

اهواز- ادارات اقتصادی استان خوزستان باید از ظرفیت رسانه‌های اقتصادی تولیدمحور استفاده کنند، این مطلب بخشی از یادداشت «محمود نواصر» خبرنگار اقتصادی است.

محمود نواصر؛ بازار: همزمان با فرا رسیدن ۲۷ اردیبهشت‌ ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی نقش روابط عمومی‌ها در مدیریت افکار عمومی، اطلاع ‌رسانی هدفمند و ایجاد ارتباط مؤثر میان دستگاه‌ها و جامعه بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته نقشی که در حوزه اقتصاد، تجارت، صنعت، سرمایه‌گذاری و گردشگری اهمیت دوچندان دارد.

در سال‌های اخیر فضای اقتصادی کشور با تحولات گسترده‌ای همراه بوده و فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و حتی مردم عادی بیش از هر زمان دیگری به اخبار و تحلیل‌های اقتصادی وابسته شده‌اند.

در چنین شرایطی، روابط عمومی ادارات و سازمان‌های اقتصادی نمی‌توانند تنها به انتشار چند خبر اداری و گزارش‌های مناسبتی بسنده کنند و لازم است ارتباط حرفه‌ای، مستمر و هدفمند با رسانه‌های اقتصادی برقرار کنند.

رسانه‌های تخصصی؛ بازوی توسعه و سرمایه‌گذاری

رسانه‌های اقتصادی امروز صرفاً نقش اطلاع‌ رسانی را ندارند و در واقع به عنوان حلقه اتصال میان دولت، بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و افکار عمومی عمل می‌کنند. بسیاری از تصمیمات اقتصادی، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، پروژه‌های عمرانی، فرصت‌های صادراتی و حتی مشکلات حوزه تولید زمانی دیده می‌شوند که رسانه‌های تخصصی اقتصادی به آن‌ها بپردازند.

تاکنون در برخی ادارات اقتصادی نگاه سنتی به روابط عمومی وجود دارد و اهمیت رسانه‌های تخصصی اقتصادی آن‌گونه که باید درک نشده است. در بسیاری از مواقع اخبار مهم اقتصادی یا ظرفیت‌های ارزشمند مناطق مختلف کشور به دلیل ضعف در اطلاع ‌رسانی، نبود تعامل رسانه‌ای یا کم ‌توجهی به رسانه‌های اقتصادی بازتاب مناسبی پیدا نمی‌کنند.

روز روابط عمومی در ادارات اقتصادی خوزستان نباید صرفاً به انتشار چند عکس درون‌ بخشی، ارائه گزارش عملکرد یک‌ ساله، نصب بنر، برگزاری مراسم تقدیر و برنامه‌های تشریفاتی محدود شود. امروز روابط عمومی در حوزه اقتصاد، بخشی از فرآیند توسعه و پیشران روایت‌سازی اقتصادی محسوب می‌شود و اگر این بخش نتواند ارتباط مؤثر با رسانه‌های تخصصی برقرار کند بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی استان ناشناخته باقی خواهند ماند.

روابط عمومی موفق در حوزه اقتصاد، روابط عمومی‌ای است که بتواند میان «تولید خبر» و «اثرگذاری اقتصادی» ارتباط برقرار کند. انتشار اخبار مربوط به سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها، تجارت مرزی، صادرات، گردشگری، صنایع کوچک، شرکت‌های دانش ‌بنیان و پروژه‌های اقتصادی زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که از طریق رسانه‌های تخصصی و حرفه‌ای به جامعه منتقل شود.

اولویت سیاست‌گذاری در روابط عمومی‌های ادارات اقتصادی خوزستان باید تعامل مستمر با رسانه‌های اقتصادی به ‌ویژه رسانه‌های تولیدمحور و توسعه‌محور باشد؛ رسانه‌هایی که به جای حاشیه‌ پردازی بر معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، حمایت از تولید، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مطالبه‌گری توسعه‌ای تمرکز دارند

اولویت سیاست‌گذاری در روابط عمومی‌های ادارات اقتصادی خوزستان باید تعامل مستمر با رسانه‌های اقتصادی به ‌ویژه رسانه‌های تولیدمحور و توسعه‌محور باشد؛ رسانه‌هایی که به جای حاشیه‌ پردازی بر معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، حمایت از تولید، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مطالبه‌گری توسعه‌ای تمرکز دارند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اقتصادی نیز نیازمند دسترسی سریع، شفاف و دقیق به اطلاعات هستند. هرچه روابط عمومی‌ها حرفه‌ای‌تر عمل کنند زمینه برای مقابله با شایعات، افزایش اعتماد عمومی و حتی جذب سرمایه‌گذار فراهم‌تر خواهد شد.

خوزستان و نیاز به روایت‌سازی اقتصادی حرفه‌ای

در استان اقتصادی و مرزی خوزستان که ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه تجارت، انرژی، بنادر، گردشگری و صادرات وجود دارد اهمیت تعامل روابط عمومی‌ها با رسانه‌های اقتصادی بیش از سایر مناطق احساس می‌شود. بسیاری از فرصت‌های اقتصادی زمانی به نتیجه می‌رسند که تصویر درستی از ظرفیت‌های منطقه در رسانه‌ها منعکس شود.

این ضرورت در محدوده منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین مناطق خوزستان باید دوچندان مورد توجه قرار گیرد. اروند به واسطه همجواری با بازار عراق، ظرفیت‌های بندری، تجاری، گردشگری و صنعتی، نیازمند روابط عمومی‌هایی فعال، رسانه‌محور و توسعه‌گرا است تا بتوانند فرصت‌های اقتصادی منطقه را به شکل حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنند.

روابط عمومی‌های ادارات اقتصادی باید از نگاه تشریفاتی فاصله گرفته و به سمت «روابط عمومی توسعه‌ محور» حرکت کنند، رویکردی که در آن رسانه به عنوان شریک توسعه دیده می‌شود نه صرفاً ابزاری برای انتشار اطلاعیه قرار گرفته شود.

در عصر رقابت اقتصادی و جنگ روایت‌ها، سازمان‌ها و اداراتی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند از ظرفیت رسانه‌های اقتصادی برای معرفی توانمندی‌ها، شفاف‌سازی عملکردها و جلب اعتماد عمومی استفاده کنند.